אירועים

אירועים

תוצאות חיפוש

פוסטים אחרונים

פרסומים אחרונים

פוסטים אחרונים

שנים אחרונות

מקסימום פקטור: אמן האיפור היהודי שברח מהצאר הרוסי עד לכוכבות הגדולות ביותר של הוליווד

הוא בקושי הגיע ל-150 ס"מ. הוא הגיע לאמריקה רק קרוב לגיל 30 ולכן כל חייו דיבר אנגלית במבטא כבד, אבל כל תעשיית הסרטים בהוליווד חייבת לו את קיומה. בין ההמצאות הרבות שלו אפשר למצוא מייק-אפ, ריסים מלאכותיים, אודם עמיד ופודרה דחוסה. מרלן דיטריך, אווה גרדנר וכוכבות קולנוע אחרות חייבות לו את המראה הדרמטי שלהן. אבל השאיפה שלו הייתה לגרום לכל אישה להיראות כוכבת. אולי זו הסיבה שמותג הקוסמטיקה שלו נחשב עד היום לאחד הפופולריים והאיכותיים בעולם.

מקסימיליאן פקטורוביץ' נולד בספטמבר 1872 בעיירה זדונסקה וולה ליד לודג' (היום פולין, אז תחום המושב של האימפריה הרוסית). אימו, ססיליה, נפטרה כשמקס היה רק בן שנתיים ואביו, אברהם, נאלץ לעבוד קשה כדי לפרנס ארבעה ילדים. כך, כבר בגיל 7 מקסימיליאן הקטן מכר ממתקים במבואה של התיאטרון המקומי וכעבור שנה הצליח לשלב בין שתי משרות בו זמנית: עוזר לרופא שיניים ושוליית הרוקח.

בגיל 15 מקס עבד בתור מאפר ומעצב פאות בתיאטרון האופרה של הצאר. בגיל 18 התגייס לצבא והעביר את רוב השירות בבתי חולים צבאיים, שם עזר לרופאים והמשיך להתעמק בכימיה. בהמשך הוא כתב: "לא אהבתי את המקום, אבל השירות הצבאי לימד אותי הרבה דברים".

מקס פקטור עובד במעבדה שלו, מתוך האתר הרשמי של החברה www.maxfactor.com
מקס פקטור עובד במעבדה שלו, מתוך האתר הרשמי של החברה www.maxfactor.com

אחרי שסיים את השירות הצבאי, כשהוא כבר בן 22, פתח חנות קטנה למוצרי איפור, פאות ותוספות שיער. במהרה החנות שלו זכתה לפופולריות רבה בקרב שחקני התיאטרון המקומי ובהמשך גם בקרב שחקני התיאטרון מריינסקי המפורסם בסנט-פטרבורג. באחת ההצגות הצאר ניקולאי השני בכבודו ובעצמו שם לב לאיפור המרשים והזמין את פקטורוביץ' לארמון, שם התחיל לייצר מוצרי איפור גם לנשות הפמליה של הצאר, ששמר על המאפר המוכשר שלו בקנאות רבה ולא נתן לו לעזוב את הארמון. פקטורוביץ', שבאותו זמן כבר היה נשוי לאסתר ואב לשלושה ילדים, הצליח לראות אותם רק במפגשים חשאיים נדירים.

בינתיים, מחוץ לארמון הצאר, האימפריה הייתה נתונה במלחמה, וגם רוחות המהפכה התגברו וכמו תמיד במצבים של אי-יציבות שלטונית – התגברה רדיפת היהודים. פקטורוביץ' הבין שהוא צריך להציל את עצמו ואת משפחתו ולעזוב את רוסיה. אבל הדרך היחידה לעזוב את ארמון המלך הייתה להתחזות לחולה או למות.

מקסימיליאן השתמש ביכולות האיפור שלו, צבע את פניו בצהוב ולבן ושכנע את הרופא של המלך שהוא חייב בדחיפות לצאת לעיירת המרפא הגרמנית קרלסבאד (קרלובי וארי בצ'כיה של ימינו), שם הוא יוכל להתרפא ממי המעיינות, כמו בני האצולה האירופית באותן שנים. אחרי קצת שכנועים, קיבל פקטורוביץ' את האישור המיוחל לעזוב את הארמון ונסע לקרלסבאד, שם כבר חיכו לו אסתר והילדים.

לאחר כמה תרגילי הטעיה והיעלמות מפני שליחי הצאר, הצליחו בני המשפחה להימלט ואף קיבלו אשרת כניסה לארה"ב כשברשותם 400$ בלבד. הם בחרו להתמקם בעיר סנט-לואיס, מיזורי. חודשיים אחר כך, מקס פקטור, (כך בחר לקצר את שמו) כבר הציג את הקרמים ואת הסמקים שלו ביריד העולמי. הרווחים היו נאים, אבל לילה אחד השותף שלו ברח עם כל הכסף והמלאי. פקטור לא התייאש, נעזר באחיו למחצה ודודו (שגם בינתיים היגרו לאמריקה) ופתח מספרה.

מקס פקטור מדגים את אחד מפיתוחיו על דוגמנית, 1935 (Modern Mechanix magazine, Wikipedia)
מקס פקטור מדגים את אחד מפיתוחיו על דוגמנית, 1935 (Modern Mechanix magazine, Wikipedia)

באוגוסט 1904 נולד למקס ואסתר ילד רביעי, פרנק. שנתיים אחר כך אסתר מתה בפתאומיות מדימום מוחי. מקס, שהיה נחוש למצוא לילדיו אמא חדשה, התחתן עם שכנתו, הלן. למרות לידתו של לואיס, ילדם המשותף, בשנת 1907, מערכת החסים בין הלן למקס לא האריכה ימים. הם התגרשו, הלן תבעה את מקס בבית משפט, מקס תבע אותה בחזרה וזכה במשמורת על כל חמשת ילדיו.

בינואר 1908 התחתן מקס פקטור בפעם השלישית, שוב עם שכנה שלו, הפעם ג'ני קוק. בסוף אותה שנה הם עברו ללוס אנג'לס, שם זיהה פקטור הזדמנות עסקית מעניינת: לייצר פאות ואיפור לתעשיית הקולנוע המתפתחת.

נושא האיפור היה אחת הבעיות של אנשי הקולנוע באותה תקופה. האיפור התיאטרלי הרגיל לא נראה טבעי דרך המצלמה, התייבש ונסדק בחום התאורה. פקטור הבין שצריך להמציא את הכל מהתחלה ואחרי כמה ניסיונות הצליח לייצר קרם קליל ב-12 גוונים ששמר על הבעות הפנים הטבעיות של השחקנים ולא הושפע מהחום מסביב. ההמצאה שלו חוללה מהפכה והבשורה על אמן איפור חדש התפשטה כאש בשדה הקוצים של הוליווד הצעירה. בין הלקוחות הראשונים של מקס פקטור היו צ'ארלי צ'אפלין ובאסטר קיטון. בהמשך הצטרפו אליהם כל כוכבות וכוכבי הוליווד ולקרם האיפור המהפכני התחילו לקרוא בשם חדש: מייק-אפ, שם שעד אותו רגע איחד את כל תכשירי האיפור.

מקס פקטור מאפר שחקנית בהוליווד, מתוך האתר הרשמי של החברה www.maxfactor.com
מקס פקטור מאפר שחקנית בהוליווד, מתוך האתר הרשמי של החברה www.maxfactor.com

מאותו רגע, בכל בעיה שנוצרה על סט הצילומים, פנו לפקטור מההפקה כדי שינסה לפתור אותה במעבדה שלו. והוא הצליח, פעם אחרי פעם. כך הוא המציא ריסים מלאכותיים, בזכותן כל אחת מהשחקניות יכלה להביט במצלמה במבט מלא חושניות ומסתורין. עבור רודולף ולנטינו כהה העור הוא יצר קרם עם אפקט הבהרה ומאותו רגע כבר לא היה צריך להגביל את עצמו בתפקידים והפך לכוכב ענק ואליל נשים בכל העולם. פקטור המשיך להמציא, למשל את הקונסילר, פודרה דחוסה, מיכל מסקרה עם מברשת מובנית וגם שאף לייצר אודם עמיד במיוחד וכדי לבדוק אותו הזמין למעבדה שלו זוגות מתנשקים שנדרשו לבדוק תוך כמה נשיקות האודם נמחק.

ב-1916 נולד למקס וג'ני ילד נוסף, השישי של מקס, סידני. באותה תקופה סלון היופי של מקס פקטור היה ממוקם קרוב לשדרות הוליווד וביקרו בו בקביעות מרי פיקפורד, ג'ואן קרופורד, לוסיל בול, ג'ודי גרדנר ומי לא.

ב-1920, פרנק, שהצטרף לעסק של אבא, שכנע אותו להתחיל לייצר קו קוסמטיקה לציבור הרחב. היה לו טיעון מוחץ: "כל נערה ואישה יכולה להיראות כוכבת, כשהיא משתמשת במקס פקטור". פרנק היה זה שגם המשיך לעמוד בראש האימפריה של אביו אחרי מותו. הוא אפילו החליף את שמו המקורי לשם אביו והפך למקס פקטור ג'וניור.

בעשור האחרון של חייו הרבה פקטור לנסוע בעולם והמשיך לפתח ולשפר את מוצרי האיפור של החברה. ב-1938, תוך כדי אחת מנסיעות העסקים שלו, יחד עם בנו דייויס, במהלך עצירה בפריז, הוא קיבל מכתב איום עם דרישה לשלם כופר, אחרת יתנקשו בחייו. המשטרה הציבה פיתיון, במטרה לתפוס את הפושעים, אבל אף אחד לא הגיע לאסוף את הכסף. פקטור המזועזע מהאירוע החליט לשוב מיד הביתה לארה"ב ושעות ספורות אחר כך נפטר מהתקף לב. הוא היה בן 66.

מקס פקטור הפך לאגדה עוד בימי חייו, כשבשנת 1929 זכה בפרס האוסקר על תרומתו לתעשיית הקולנוע. אבל תרומתו החשובה אפילו יותר נמצאת עד היום, אחרי כמעט מאה שנה, בתיק איפור של כמעט כל אישה: מיכל מסקרה עם מברשת מובנית, מייק-אפ, קונסילר או אודם עמיד במיוחד.

 

תכנון ביקור

שעות פתיחה

יום ראשון
17:00-10:00
יום שני
17:00-10:00
יום שלישי
17:00-10:00
יום רביעי
17:00-10:00
יום חמישי
20:00-10:00
יום שישי
14:00-10:00
יום שבת
17:00-10:00

סוגי כרטיסים

כרטיס רגיל
52 ש"ח
אזרח/ית ותיק/ה וסגל אוניברסיטת תל אביב
26 ש"ח
בעל/ת תעודת נכה, סטודנט/ית
42 ש"ח
דיגיתל
42 ש"ח
ילדים וילדות עד גיל 5
הכניסה חינם
חיילות וחיילים במדים
הכניסה חינם, בהצגת תעודה

סוכנים וקבוצות

טלפון

איפה אנחנו

קמפוס אוניברסיטת תל-אביב, רחוב קלאוזנר, רמת אביב