אירועים

אירועים

תוצאות חיפוש

פוסטים אחרונים

פרסומים אחרונים

פוסטים אחרונים

שנים אחרונות

ניצח איתה (כמעט) הכל: היהודי היחיד ששיחק בגמר המונדיאל

בעוד יהודים רבים, בהם שחקני נבחרת ישראל ששיחקו בגביע העולם מכסיקו 1970, רק אחד שיחק במשחק הגמר. פרנץ שון נולד בבודפשט ב-1915 ומעולם לא הכיר את אביו, ליאופולד שנפל במלחמת העולם הראשונה במדי הצבא האוסטרו-הונגרי. חלומו כנער, וחלומה של אמו רוזה, היה להיות רופא. אבל הצטיינותו בכדורגל הביאה אותו למ.ט.ק – מועדון הפאר של הונגריה באותם ימים, שהיה ידוע באוריינטציה היהודית שלו. מ.ט.ק שלטה בכדורגל ההונגרי באופן מוחלט מסוף מלחמת העולם הראשונה ועד אמצע שנות ה-1920 וקבעה שיא עולמי של תשע אליפויות רצופות. היא הייתה הבסיס לנבחרת ההונגרית ובשורותיה שיחקו כמה כוכבים יהודים. כשפרנץ שון הצעיר מגיע לשורות הקבוצה הבוגרת ב-1934 היא כבר מעט מעבר לשיאה, אבל פרנץ הצעיר מחזיר אותה לגדולתה והיא זוכה באליפות של 1936 ו-1937. היא גם נותנת לשון את הבמה להגיע לנבחרת. ב-1936 הוא עורך את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו, מול אוסטריה.

פרנץ שון-שאש. 1937
פרנץ שון-שאש. 1937

בכדי לייצג את הונגריה התבקש לשנות את שמו לשם הונגרי. הוא בחר בשם שאש – נשר בהונגרית ותחת שם זה הוא מופיע ברישומי משחקים בינלאומיים. הונגריה של בין שתי מלחמות העולם הייתה תחת שלטונו של העוצר מיקלוש הורטי – משטר אנטישמי שהעביר חוקים אנטי-יהודים עוד לפני שחוקים כאלו חוקקו בגרמניה. ההסתה נגד יהודים לא פסחה גם על הכדורגל. בין היתר, ראש הממשלה האנטישמי של הורטי הודיע לפרלמנט שכישלון נבחרת הונגריה במשחקים האולימפיים של 1924 – טורניר הכדורגל החשוב בעולם לפני השקת גביע העולם ב-1930 – נבע מכך שהנבחרת הייתה מלאה ״סוכני כדורגל בינלאומיים״. הוא התכוון לשחקנים היהודים הרבים בנבחרת.

ב״ספר הזהב״ של הכדורגל ההונגרי – פרסום רשמי שהיה מופיע מדי עשור –  נכתב: ״השחקן  קטן הגוף הוא אדם צנוע ביותר ואחד מהמקשרים הימנים הטובים ביותר שלנו, תנועת הגוף שלו מצוינת וזריזותו עצומה. הוא לרוב נמנע מעימות פיסי עם יריביו ומצליח לחמוק מהם באלגנטיות. גם הבעיטה שלו מצוינת. הופעתו הגדולה ביותר בנבחרת הייתה ב-1936 במשחק התיקו 3:3 מול נבחרת אירלנד״. הוא גם כבש במשחק את השער הראשון. הספר מציין כי שעתו היפה ביותר של שאש הייתה כשנבחר על ידי פיפ״א לשחק במשחק המיוחד בין מרכז אירופה למערב אירופה (אירוע יוקרתי עד מאד באותם ימים), שם כבש שני שערים והוביל את נבחרת מרכז אירופה לניצחון 1-3.

כששאש מגיע עם נבחרת הונגריה למשחקי גביע העולם 1938 בצרפת, רוחות המלחמה מנשבות גם באירוע הכדורגל הגדול. בטורניר, אליו העפילו 16 נבחרות, משתתפות רק 15 לאחר שנבחרת אוסטריה המצוינת נמחקה מהמשחקים לאחר שסופחה לנבחרת גרמניה. שני כדורגלנים אוסטרים – מתיאס סינדלר האגדי וקרל ססטה מסרבים לשחק עבור הרייך המאוחד. אלופת העולם איטליה מתקבלת בהפגנות סוערות של תנועות אנטי-פשיסטיות ברחבי צרפת. זה לא ימנע ממנה בסופו של דבר להגן על הגביע, בו זכתה גם ארבע שנים קודם לכן.

בהונגריה כבר עברו החוקים האנטי-יהודים הראשונים ושון-שאש מחפש לעצמו פתרונות. בהתאם למעמדו ככוכב כדורגל, הבחור בן ה-23 רואה את הנולד ומחפש פתרון עבורו יחד עם ארוסתו, ארשברט בוסי. הוא משוחח עם נציגי קבוצות מאנגליה, ברזיל, ארצות הברית וארגנטינה. הנחישות הזו בדיעבד תציל את חייו.

הסחות הדעת הללו לא מונעות ממנו להצטיין במשחקים. בחצי הגמר מול שבדיה הוא כובש את השער שמעלה את הונגריה ליתרון, לפני שתמשיך לניצחון 1-5 ולגמר העולמי הראשון שלה. בגמר עולה איטליה ליתרון 0-1 אבל שאש בפעולה מזהירה מבשל שער עבור חברו למ.ט.ק, פאל טיטקוש, שמשווה. אבל זה לא הספיק הפעם ואיטליה הגדולה המשיכה משם לניצחון 2-4.

פרנץ שאש (שני מימין בשורה האמצעית) בבוקה ג'וניורס 1940
פרנץ שאש (שני מימין בשורה האמצעית) בבוקה ג'וניורס 1940

הגמר היה משחקו האחרון במדי נבחרת הונגריה. בסיום הטורניר עזב מיד לארגנטינה והצטרף למועדון הפאר בוקה ג׳וניורס – בליגה שנחשבה אז לאחת החזקות בעולם. ההצלחה לא איחרה לבוא. ב-1940, תחת השם פרנסיסקו שון, הוביל את בוקה לאליפות ארגנטינה כשהוא מסיים כמלך שערי הקבוצה.

בהמשך שיחק גם בארחנטינוס ג׳וניורס ואחרי שפרש מכדורגל מקצועני שיחק ואימן במכבי בואנוס איירס ובקולג׳ יהודי. אחרי תום קריירת הכדורגל שלו – שהצילה את חייו וחיי משפחתו משואת יהודי הונגריה ואירופה – עסק בתחומי האופנה והתכשיטנות. לו ולאשתו נולדו בן ושלושה נכדים. בשנותיו המאוחרות חזר מספר פעמים לבקר בהונגריה, עד שהלך לעולמו ב-1988. באותה שנה התקיימה אליפות אירופה בכדורגל בגרמניה, המערבית דאז. נבחרת הונגריה לא הייתה שם.

 

עוד כמה אנקדוטות היסטוריות יהודיות במונדיאל:

השחקן היהודי הראשון לשחק במונדיאל היה רודולף ווצר בנבחרת רומניה של 1930. בנבחרת היה עוד שחקן יהודי שלא שותף, שמואל זאובר, שחקן מכבי בוקרשט. שניהם נפטרו במדינת ישראל.

הקפטן היהודי הראשון היה לסלו שטרנברג עם נבחרת הונגריה ב-1934. הקפטן האחרון, נכון לעכשיו היה חואן פבלו סורין עם נבחרת ארגנטינה ב-2006. לארגנטינה היה אז גם מאמן יהודי – חוסה פקרמן (במונדיאל הנוכחי אימן את קולומביה).

גיולה מאנדי היה המאמן בפועל (כעוזרו של המנג׳ר גוסטב שבש) כשהונגריה שיחקה בגמר העולמי של 1954 – עם אחת הנבחרות הגדולות בהיסטוריה.

שני שחקני על ממוצא יהודי מסוים כיכבו בעשורים האחרונים. אדגר דווידס ששיחק בחצי הגמר במדי הולנד ב-1998 העיד שהוא בן לאם יהודייה, שאימה יהודייה. מפורסם עוד הרבה יותר הוא דייויד בקהאם – קפטן נבחרת אנגליה שהבקיע בשלושה מונדיאלים – שסבו מצד אמו היה יהודי. בקהאם סיפר לא פעם על אירועים משפחתיים יהודיים שחווה, כמו חגיגות הבר מצווה של בני דודיו.

וויליאם אייאש צרפת 1986
וויליאם אייאש צרפת 1986

הכדורגלן היהודי שהכי התקרב לשחזר את הישגו של שאש ולשחק בגמר מונדיאל היה וויליאם אייאש הצרפתי. הוא שיחק במדי צרפת בחצי הגמר ב-1986 אך הנבחרת הפסידה 0-2 למערב גרמניה וסיימה במקום השלישי.

והאחרון, חביב אך לא באמת יהודי: ב-1966 זכה בגביע העולם במדי אנגליה שחקן בשם ג׳ורג׳ כהן. ההתרגשות בעולם היהודי הייתה גדולה וכהן אפילו כונה על ידי חבריו לקבוצה ״הרב״. אבל מה לעשות – הוא גדל כנוצרי אנגליקני ושמו הגיע מאבי סבו שבאמת היה יהודי.

תכנון ביקור

שעות פתיחה

יום ראשון
17:00-10:00
יום שני
17:00-10:00
יום שלישי
17:00-10:00
יום רביעי
17:00-10:00
יום חמישי
20:00-10:00
יום שישי
14:00-10:00
יום שבת
17:00-10:00

סוגי כרטיסים

כרטיס רגיל
52 ש"ח
אזרח/ית ותיק/ה וסגל אוניברסיטת תל אביב
26 ש"ח
בעל/ת תעודת נכה, סטודנט/ית
42 ש"ח
דיגיתל
42 ש"ח
ילדים וילדות עד גיל 5
הכניסה חינם
חיילות וחיילים במדים
הכניסה חינם, בהצגת תעודה

סוכנים וקבוצות

טלפון

איפה אנחנו

קמפוס אוניברסיטת תל-אביב, רחוב קלאוזנר, רמת אביב