סקירה:

תמונות וקטעי טקסטים יכולים להשלים אלו את אלו בהעברת מסרים ורעיונות.

בשיעור זה התלמידים יבחנו את הקשר בין תמונות וטקסטים ואת הדרך בה הם יכולים להמחיש זה את זו. תחילה הכיתה תדון בשני אספקטים נוספים בקומפוזיציה של תמונה, שיסייעו להם במשימת הצילום שלהם בהמשך השיעור. לאחר מכן הם יתבוננו בזוגות בשתי תמונות ויבחרו טקסט מדף עבודה ב' המתכתב עם אחת התמונות. לבסוף, הם יצלמו תמונות המשקפות את משמעות הטקסט הנבחר.

מערך השיעור (60 דקות)

שיעור מבוא לקומפוזיציה (10 דקות)

פעילותMeme  (10 דקות)

תמונה וטקסט (15 דקות)

טקסט ותמונה – משימת צילום (20 דקות)

שיתוף תמונות (5 דקות)

חומרים וציוד

הכנה

סדרו את המקרן עבור הקרנת התמונות. במידה ומחשב נייד ומקרן אינם זמינים, הכינו העתקים ברזולוציה גבוהה של התמונות וחלקו אותם בין התלמידים. הכינו גם מספיק עותקים של דף עבודה ב' עבור הכיתה וודאו שיש די מצלמות עבור כל זוג תלמידים.

מטרות

  • לחזק את הבנת הקשר בין תמונה לטקסט בקרב התלמידים.
  • להדגים לתלמידות כיצד ניתן לשלב יהדות באמנות וצילום עם ובלי טקסטים.
  • להעמיק את ההיכרות של תלמידים עם עקרונות חשובים בקומפוזיציה של אמנות ויזואלית.

 

שיעור מבוא לקומפוזיציה (10 דקות)

בשיעור הראשון, "התבוננות בתמונה", עסקנו בין השאר בקומפוזיציה של תמונה. בשיעור זה נפתח את התכנים שנלמדו. נעודד את התלמידות לחשוב לעומק על יצירת קומפוזיציה של תמונה בעזרת הקדמה על טכניקת "חוק השלישים" וניתוח קל של, ושיחה אודות, השימוש בתאורה בצילום.

חוק השלישים

הראו לתלמידים את התמונה הבאה, "מחנה קיץ", של ציון עוזרי. חוק השלישים הוא אחד מיסודות אמנות הצילום, טכניקה שנועדה לסייע לצלמים ליצור תמונה מעניינת יותר.

הדגימו בפני הכיתה כיצד בעזרת טכניקה זו ניתן לחלק קומפוזיציה לתשעה ריבועים שווי גודל (כפי שרואים בתמונה למטה) עם שני קווים אופקיים המצטלבים עם שני קווים אנכיים. אם ניישר את הסובייקט שלנו עם הקווים המנחים ונקודות ההצטלבות שלהם, הסובייקט לא ימוקם במרכז התמונה, אלא באחת מנקודות המוקד המוסטות מעט לאחד הצדדים. הסבירו כי הטכניקה מושכת את עיני הצופה אל תוך הקומפוזיציה, לעומת התבוננות פשוטה במרכז.

מתודה זו אומצה על ידי צלמים רבים ויכולה לשמש כאמצעי להעצמת כישורי הצילום של התלמידים. יחד עם זאת, חשוב לציין שמדובר בכלי ליצירת קומפוזיציה שהם יכולים להתנסות בו ולא בעיקרון מחייב.

אמרו לתלמידים שבמשימת הצילום שיקבלו בהמשך השיעור הם יוכלו לשחק עם הטכניקה הזו בעזרת דמיון הרשת בשעה שהם מסתכלים מבעד לכוונת ומגבשים את התמונות שלהם.

אור וחושך

תאורה יכולה ליצור תמונה או להרוס אותה. כדי לגרום לתלמידים שלכם להפנות תשומת לב מיוחדת לאור בעת הצילומים, היעזרו בשלוש התמונות הבאות לצורך הובלת דיון כיתתי על הדרכים בהם צלמים משתמשים באור ובחושך על מנת ליצור אפקט מסוים.

בין אור לחושך – מיכאל סנדרס, ארה"ב – 2018

"ניצוץ קטן של אור בולט בחושך. לא משנה עד כמה דברים נראים חשוכים, האור תמיד קיים. זהו ביטוי לחוסן של העם היהודי. פעמים רבות ניסו להשמיד את העם שלנו, אך כולם כשלו. אנחנו מיעוט. על אף היותנו קטנים, אנחנו תמיד מאירים את החושך."

מיכאל השתמש באור הנר בחדר חשוך על מנת ליצור ניגוד בולט בין האור לחושך. עינינו נמשכות מיד למרכז התמונה – לאור הנר ולאדם האוחז בו. האפקט הדרמטי מעורר דימויים של טקסי הדלקת נרות, כמו גם דימוי של מגדלור – אור לגויים.

קרן אור – אהרון ידגר, ארה"ב – 2018

"בטי היא ניצולת שואה. השיעור הגדול שלמדתי מבטי הוא שלא משנה מה, אם יש בך אומץ וחוזקה, בסוף הכל יהיה בסדר."

גם אהרון השתמש בניגודיות שבין אור לחושך בתמונה שלו – הפעם על מנת להדגיש פורטרט של אדם. בטי, הסובייקט שלו, מוארת על רקע חשוך לחלוטין, כך שאין הסחות דעת. באופן כללי, תאורה אמורה להאיר מאחורי המצלמה בדרך זו ותלמידים צריכים להימנע מתאורה אחורית, אלא אם כן הדבר נעשה בכוונה תחילה.

אהרון השתמש בתאורה מלאכותית ליצירת אפקט של צבעים רבים על פניה ובגדיה של בטי – יתכן וצבעוניות זאת אמורה לשקף מאפיין באישיות שלה.

Max Yaffe - Libertad - Bitui

This picture was taken in Kibbutz Hatzerim
in the south of Israel and represents the
freedom of life experienced in Israel and the
fulfillment of the Zionist dream. Music and
movement are expressions of Jewish creation
and creativity, helping us face a new day that
looks towards the future.

חופש, מקס יפה – מקסיקו, 2018

"תמונה זו צולמה בקיבוץ חצרים בדרום הארץ ומייצגת את החופש שחווים בארץ והגשמת החלום הציוני. מוזיקה ותנועה הם ביטוי של יצירה ויצירתיות יהודית, שעוזרים לנו להתייצב מול יום חדש עם מבט אל עבר העתיד."

בתמונה זו מקס השתמש במכוון בתאורה אחורית של אור טבעי על מנת ליצור אפקט של צללית. אחת הדרכים המעולות עבור התלמידים לשפר את התמונות שלהם היא להתנסות עם אור טבעי וללמוד כיצד לרתום אותו לצילום.

באופן כללי, הזמן הכי טוב להשתמש באור טבעי הוא בתחילת היום או בסוף היום. באמצע היום אור השמש יכול להיות חזק מדי, בעוד שזמן קצר לאחר הזריחה בבוקר וממש לפני שקיעת החמה (זמן המכונה בפי צלמים כ" שעת הקסם") האור יכול להשתנות מקשה ודרמטי (כפי שרואים בתמונה של מקס לעיל) לרך יותר, כך שהצבעים מודגשים.

עודדו תלמידים להתנסות באור טבעי באמצעות מתן משקל לאיכות וכמות האור בהתאם למיקום, תנאי מזג האוויר ושעת היום.

בפעם הבאה שהם מצלמים בחוץ תמונות הם יכולים לשאול את עצמם: האם האור מתאים לסובייקט? האם התאורה תהיה טובה יותר בשעה אחרת של היום, או בתנאי מזג אוויר שונים?

פעילות Meme (10 דקות)

שאלו את הכיתה: מה זה Meme?

הציגו בפני הכיתה מספר memes, כדלהלן:

Meme הוא רעיון, צורת התנהגות, או סגנון שעובר מאדם לאדם בתוך תרבות. Meme אינטרנטי מתפשט מאדם לאדם באמצעות רשתות מדיה חברתיות. הוא יכול להיות מורכב מתמונה, מילה או ביטוי. ב-memes שלעיל רואים שילוב של השניים. ניתן לראות כיצד הטקסט והתמונה עובדים יחד על מנת להעביר מסר בצורה אפקטיבית יותר מאשר אם כל אחד מהם היה מוצג לחוד. היום נמשיך לנתח את הקשר בין תמונה לטקסט.

ב-memes שלעיל מועברים מסרים מצחיקים באמצעות שילוב טקסט ותמונה. כעת ננסה להתאים בין טקסט לתמונה על מנת לתאר רעיונות אחרים וביטויים משמעותיים בחיים יהודיים.

הראו לתלמידות את התמונה הבאה, חלקו אותן לזוגות או קבוצות קטנות, ובקשו מהן לחשוב על כותרת מתאימה עבורה. לדוגמא:

"מהו הסיפור היהודי שלך?"

לה חופה – שיינה קלינג, תיכון יהודי מרכז, סינסינטי, אוהיו, ארה"ב

שלושה חוטים – מיכאלה נורמבואנה, בית הספר העברי, סנטיאגו, צ'ילה

 

תמונה וטקסט (15 דקות)

מחנה קיץ – ציון עוזרי, טומווטר, וושינגטון, 2002

SOFIA MIJAL LISTOVSKY VALUES

“I stand with the participants and
counselors of my youth movement at the
center of the synagogue. This is the best
place for youth to grow and develop – they
study and express themselves freely and
Jewish values are relayed. This is where
I am happy and proud to be Jewish.”

ערכים – סופיה מיג'אל ליסטובסקי, נוער פנמנה, פנמה סיטי, פנמה, 2018

הראו לכיתה את שתי התמונות: "מחנה קיץ" מאת ציון עוזרי ו"ערכים" מאת סופיה מיג'אל ליסטובסקי.

חלקו את הכיתה לזוגות והביאו לכל זוג העתק של דף עבודה ב'.

כל זוג תלמידים יקרא את הטקסטים בדף עבודה ב' ויבחר טקסט אחד שלדעתו מתקשר בצורה הטובה ביותר לאחת התמונות שלעיל.

בקשו ממספר זוגות לשתף את הטקסטים שבחרו בליווי הסבר.

 

טקסט ותמונה – משימת צילום (20 דקות)

בקשו מכל זוג תלמידים לצאת החוצה ולצלם תמונות אחד/ת של השני/ה או של הסביבה, הממחישות את אחד הטקסטים בדף עבודה ב' וש"מדברות" אליהם. התמונות יכולות להיות מילוליות או מטפוריות, בתנוחה מבוימת או בתנוחה טבעית, סיפוריות או פואטיות.

הזכירו לתלמידות לתכנן את הצילומים בקפידה. לפני הצילום עליהן לחשוב מה הן רוצות לבטא וכיצד יעשו זאת. עודדו תלמידים להתחשב בהיבטים של הקומפוזיציה שלמדו בשיעור הראשון (מסגור) ובשיעור השני (חוק השלישים ותאורה).

על אף שהתלמידים יתנסו בצילום תמונות רבות, הם יתבקשו לבחור תמונה אחת אותה ירצו להציג בפני הכיתה. במידה והם רוצים, הם יכולים לערוך אותה קלות (חיתוך, רוטציה) באמצעות הטלפון הנייד.

שיתוף תמונות (5 דקות)

בקשו מכל זוג לשתף תמונה אחת שצילמו.

דיון:

כיצד לדעתכם שיקפתם את הציטוט שבחרתם באמצעות התמונה שצילמתם? הסבירו את התהליך של הקבוצה שלכם.

האם חווית הצילום היתה שונה עבורכם מפעמים קודמות? אם כן, באיזה אופן?

האם הצילומים יצאו כפי שתכננתם? מדוע כן או מדוע לא?

בקשו מהתלמידים להעלות את התמונות שלהם לאינסטגרם ולתייג את דף האינסטגרם של העדשה היהודית של בית התפוצות  (www.instagram.com/jewishlens).

פרויקט בית אופציונאלי

לצורך עיבוד נוסף, השאלות שלעיל יכולות להוות בסיס לכתיבת יומן.

אופציה נוספת: צרו meme יהודי, העלו אותו לאינסטגרם, ותייגו #JewishLens ושתפו אותו עם הכיתה בשבוע הבא.

בנוסף, התאמנו בצילום תמונות נוספות תוך שימוש בידע החדש שרכשתם על קומפוזיציות, המדגימות את החיבור שלכם ליהדות שלכם כהכנה לקראת המשימה הסופית. לאחר מכן, העלו את התמונה לאינסטגרם ותייגו את דף האינסטגרם של העדשה היהודית.