המשימה האחרונה היא צילום תמונה, המשקפת חיבור אישי לעם היהודי. כל תמונה צריכה להיות מלווה ב"דבר היוצר"– טקסט קצר באורך של עד 50 מילים, הכולל תובנות משמעותיות אודות התמונה והאופן שבו היא מתקשרת ליהדות.

לחצו כאן לצפייה בדוגמאות של תמונות ודבר היוצר.

קריטריונים לבחירת תמונות מנצחות

עמיות יהודית: הרעיונות והמושגים בתמונה צריכים להתייחס לפחות לאחד מעמודי התווך (נכסים) של עמיות יהודית: זיכרון היסטורי משותף, ערכים יהודים, חיבור זיקה מרובת פנים לישראל, עברית ושפות יהודיות, יצירתיות ותרבות יהודית או אורח חיים יהודי.

אסתטיקה: התמונה, בדומה לצורות אמנות אחרות, צריכה להיות אסתטית, למשוך את הצופה, לעורר בו סקרנות ורצון ללמוד עוד אודות התמונה ולהציג חלק מעקרונות הצילום שהתלמיד פיתח באמצעות תכנית העדשה היהודית (חוק השלישים, מסגור מכוון, תאורה יצירתית וכו').

יצירתיות: התמונה צריכה להשלים את המשימה בצורה יצירתית ומשמעותית ולבטא רעיון מקורי. על המדיומים והמוטיבים להיות מגוונים ולעורר סקרנות ומשוב. ניתן ואף מומלץ לקבל השראה מתמונות אחרות. יחד עם זאת, וודאו שאין גניבה או העתקה מעבודות/רעיונות של צלמים אחרים.

דבר היוצר: משקל רב ניתן לכותרת ולתיאור המילולי של התמונה, אשר אמורות לעורר את תגובת הצופה. הנרטיב מעצים את המשימה ומוסיף נדבך עשיר נוסף לעבודה, ואף חושף את עולמו הפנימי של הצלם.

ציוד מומלץ לצילום: ניתן להשתמש במצלמה דיגיטלית או בסְמַרְטְפוֹנים. כמו כן, ניתן לערוך קלות את התמונות במידה והעריכה תעצים את הקומפוזיציה והאסתטיקה הכללית של העבודה.

מתמודדים מתבקשים להגיש תמונות ברזולוציה הגבוהה ביותר האפשרית (מינימום 3MB).

הצגת התמונות (אופציונאלי)

בקשו מכל התלמידים להציג את תמונותיהם מהמשימה האחרונה בכיתה, תוך פירוט הסיבה לצילום התמונה והאופן שבו היא מייצגת את החיבור שלהם לעם היהודי. אפשרו לתלמידים אחרים לשאול שאלות ועודדו שיח סביב התהליך היצירתי והתוצאה הסופית.

להלן מספר שאלות מנחות שיכולות לסייע לתלמידים בבניית ההצגה שלהם בפני הכיתה:

מה צילמתם ומדוע? מה המשמעות או הסיפור העומד מאחורי התמונה?

איזה מסר אתם מנסים להעביר בתמונה?

מה אנו יכולים ללמוד מהתמונה?

קראו בקול את הטקסט הנלווה. באיזה אופן הטקסט משלים את התמונה?

מה עורר בכם השראה לצלם את התמונה הזאת?

באיזה אופן התמונה משקפת את הסיפור היהודי שלכם?

לאילו מבין ששת עמודי התווך של העם היהודי התמונה מתייחסת? (התמונה יכולה להתייחס ליותר מעמוד תווך אחד).

לאילו היבטים בקומפוזיציה התייחסתם בעת צילום התמונה?

באילו דרכים האלמנטים הללו תורמים למשמעות או להשפעה של התמונה שלכם?

תערוכת צילום מקומית

ארגון תערוכה היא הזדמנות מצוינת עבור התלמידים לשתף את התמונות שלהם עם הקהילה המקומית תוך פיתוח כישורי מנהיגות ויוזמה.

הנחיות לתערוכה מקומית:

  • ארגון התערוכה תהיה באחריות התלמידים המשתתפים. התלמידים יגבשו צוות יצירתי, הדומה לתערוכות אמנות אחרות, וימלאו תפקידים שונים, ביניהם אוצרים, מעצבים, מפיקים, מנהלי תערוכה, מנחים חינוכיים, משווקים ומפרסמים.
  • התמונות יועלו בתערוכה מיוחדת במוסד ותהיינה מוצגות במקום ייעודי כגון חדר ישיבות, לובי או גלריית "פופ-אפ".
  • אנחנו ממליצים להזמין את הקהילה המקומית לפתיחה רשמית של התערוכה, במקום בו התמונות תוצגנה בפני המבקרים והצלמים ישוחחו עימם עליהן.
  • כל התמונות צריכות להיות מוצגות באותו הגודל, תמונה אחת פר תלמיד.
  • אופציונאלי: הקהילה (או ועדת שופטים שנמנית על ידי בית הספר) תבחר שלוש תמונות, בהתבסס על הנחיות מפורטות (ראו "קריטריונים לבחירת תמונות מנצחות" לעיל), שייצגו את המוסד בתחרות הצילום הבינלאומית של העדשה היהודית בבית התפוצות.
  • ניתן גם לאפשר למשתתפים להצביע בעד שלוש התמונות המועדפות עליהם, כך שכל המשתתפים יהיו מעורבים בהליך השיפוט. (תלמידים לא יורשו להצביע בעד התמונה שהם צילמו).

אנא העלו את שלוש התמונות שניצחו לקישור הזה.

אנא העלו את כל תמונות המשתתפים לאינסטגרם, לאתר המוסד שלכם ולדף הפייסבוק לטובת תערוכה מקוונת באמצעות כניסה ל-#JewishLens ו-#BHMuseum.

תודה שלקחתם חלק בחגיגה בינלאומית של צילום ומורשת יהודית! אנחנו מחכים לראות את התמונות שלכם יחד עם אלו שהתקבלו מנערים ונערות ברחבי העולם, בחגיגת עמיות יהודית והסיפור היהודי המתמשך.