שיעור 3 – ארץ ישראל


משך: 50 דקות

עזרים:

עותקים 'דף עבודה ישראל: מפת פעילות'

כלי כתיבה

עותקים 'דף עבודה ישראל: טקסטים יהודים'

צילומים של ציון עוזרי ממיקומים שונים בארץ ישראל (נספח 1)

רציונל:

ישראל היא מיוחדת באופן מהותי לעם היהודי. ארץ זו היא לא רק התיישבות פיזית בסיפור של העם היהודי, היא כדמות נושמת וחיה. איזה תפקיד משחקת ארץ ישראל בהיסטוריה של העם היהודי? ומה האחריות שלנו כלפי הארץ? איך והאם הסיפור של העם היהודי היה שונה בלי ארץ ישראל?

מטרות:

  • התלמידים יחשבו מחדש על מערכת היחסים שלהם עם ארץ ישראל, יחד עם מערכת היחסים בין ארץ ישראל לעם היהודי?
  • ניתוח טקסטים יהודים ממקורות שונים שמתחברים לתפקידה של הארץ בסיפור הקולקטיבי השלם של העם, יחד עם תחומי האחריות שלנו כלפי הארץ
  • חיבור צילומים שונים ממיקומים שונים ברחבי ישראל עם טקסטים יהודים שונים
  • שיקוף ודיון על חשיבות מקומות מיוחדים דרך צילום אישי ותגובה דרך כתיבה יצירתית.

 

חימום/ פעילות פתיחה:

סדרו לפני השיעור את שולחנות הכיתה ב6 קבוצות, שימו על השולחנות את דף 'מפה אקטיבית' עם כלי כתיבה. כאשר התלמידים ישובים בקבוצות בקשו מהם לענות על השאלה שמלווה את המפה על השולחן שלהם, לדון ולכתוב התשובות על המפה. לאחר שסיימו על הקבוצות להעביר את המפות לכיוון שמאל, לקבוצה משמאלם. הקבוצה הבאה גם תענה על השאלה על המפה לצד התשובה שכתבה הקבוצה הקודמת. עשו סבב עד שכל הקבוצות יענו על כל ששת השאלות. (מומלץ לשמור את המפות להמשך פעילות עתידית)

הסבירו לתלמידים שהנושא של היום הוא דיון והבנה של מקומה של ארץ ישראל, הארץ עצמה, גם כשטח פיזי וגם כדבר מה שיקר וחשוב לעם היהודי.

פעילות טקסט (15 דקות):

-חלקו את התלמידים לזוגות כאשר כל זוג יקבל את דף העבודה על הטקסטים היהודים. על התלמידים לקרוא את הטקסט שקיבלו, לדון עליו ולענות על השאלות בדף העבודה. מומלץ להסתובב בין התלמידים ולהבהיר אם צריך את המשימה.

-בזמן שהתלמידים עובדים תלו את 14 התצלומים של ציון עוזרי במיקומים שונים ברחבי הכיתה, ציינו את שם הצילום והמיקום שבו התמונה צולמה ליד הצילום.

-כאשר הזוגות סיימו, בקשו מהכיתה להסתובב בין הצילומים בשקט. כל זוג צריך לבחור תמונה שמשקפת בעיניהם בצורה הטובה ביותר את חשיבותה של ארץ ישראל כפי שמתואר בטקסט שהם קיבלו. עליהם לקחת את התמונה הנבחרת איתם לשולחן.

פעילות צילום (15 דקות):

– בקשו מהתלמידים לדון כקבוצה איזה חיבור הם רואים בין התמונה לטקסט שהם בחרו. התלמידים יענו על השאלות בדף העבודה בהתייחסות לצילום שהם בחרו. איך הצילום שבחרתם מתחבר למשמעות שמאחוריי הטקסט?

– שאלו את התלמידים: אם הייתם עומדים במיקום הצילום של התמונה כאשר היא צולמה, מה הייתם שומעים, מריחים, רואים וחשים מסביבכם? אילו רגשות היו עולים בכם אם הייתם חלק מהסצנה שמתוארת בתמונה? האם הם מרגישים מחוברים לארץ ישראל? למה?

– ערכו סבב בו כל קבוצה מציגה את הטקסט, הצילום ואת החיבור שהם מצאו בין השניים. אם אין זמן המשיכו את הסבב גם בשיעור הבא.

סיכום (5 דקות)

אומרים "תמונה אחת שווה אלף מילים" – אם התמונות יכלו לדבר, מה אתם חושבים שהם היו מספרות על סיפורה של ארץ ישראל?

שיעורי בית

כל תלמיד יבחר מיקום מיוחד החשוב לו, שבקלות הוא יכול להגיע אליו (גינה, חדר בבית), עליהם לצלם את המקום המיוחד ולכתוב פסקה המתארת מה חשוב ומייחד את המקום. את התוצאות יש להציג בכיתה.

פעילות מורחבת

– חשבו על הדרכים בהן ישראל מיוצגת בתרבות השונה בטקסטים, למשל 'ארץ זבת חלב ודבש', 'הארץ המובטחת'; בחרו רעיון אחד וחשבו כיצד ישראל יכולה להיות אדם – האם היא הורה, שוטר, מורה?

– הרבה שירים נכתבו על מקומות בישראל, ועל ההיסטוריה שלה. בחרו שיר והכינו לו מצגת.

– הראו לתלמידים מפות של מדינות ברחבי העולם, ושיבינו אלו מדינות מקיפות את ישראל ומה גודל ארץ ישראל לעומתן.

נספח 1:

 

צרו קשר:


תמר שורק

מייל: tamars@bh.org.il

טלפון 1: 03-7457901

טלפון 2: 050-7432268