שיעור 2 – עבר והווה


משך סדנא: 50 דקות

עזרים:

עותקים 'דף עבודה ישראל': עבר והווה פתיחה

המנון התקווה להשמעה

עותקים 'דף עבודה ישראל ב' : הווה ועבר: טקסטים יהודים

תמונות של הצלם ציון עוזרי:

צבעים, דבק, בריסטולים

הכנה מראש:

לפני הסדנא הורידו את המנון 'התקווה' ו'האמונה' שישמש לפעילות הפתיחה.

רציונל:

ישראל הינה נכס משמעותי לעם היהודי, בעבר ובהווה. מדוע קיים החיבור הזה – בעם היהודי, במסורת, בסמלים, בחגים, בטקסטים בתרבות, בהיסטוריה ובמדינת ישראל? מדוע אנו שואבים מההיסטוריה שלנו? למה חשוב ללמוד מהעבר כדי לצמוח ולהצמיח את העם המדינה בהווה ולעתיד?

מטרות:

  • להשוות ולמצוא את השונה והדומה בשירים 'התקוה' וה'אמונה', שכל אחד מהם מציע נקודת מבט שונה אך חשובה על חיבור ההווה והעבר של העם היהודי ושל מדינת ישראל.
  • ניתוח שני טקסטים יהודים בהם נראה כיצד החיבור בין העבר להווה מהותיים ומרכזיים בזהות היהודית.
  • מציאת צילומים שמרחיבים ומקושרים לרעיון החיבור בין העבר להווה;
  • מציאת חיבור בין טקסטים יהודיים וצילומים של ישראל שבחנו במהלך השיעור;
  • חקירה דרך צילומים וכתיבה יצירתית כיצד חפצים אישיים ומשפחתיים של התלמידים יכולים להיות חלק מרעיון החיבור של ההווה והעבר.

פעילות פתיחה (15 דקות):

הסבירו לתלמידים על נפתלי הרץ אימבר: נפתלי הרץ אימבר, משורר יהודי מאזור שכיום מכונה אוקראינה, כתב את מילות התקווה ב1870, והגרסה שאנו שרים היא הגרסה המקוצרת של שיר ארוך יותר. יהודי אחר בשם הרב קוק, שהיה דמות מוערכת ישראלית ומשכילה בתקופתו, כתב את השיר 'האמונה' כתגובה לשיר התקווה, כיוון שהרגיש ששיר התקווה לא מספיק מבטא רגשות דתיים.

  1. הקשיבו לשיר התקווה
  2. דיונים קבוצתיים – כל קבוצה תדון בשני השירים בדף העבודה. בדף ההדרכה ישנן שאלות הכוונה לצד השירים שיעזרו לקבוצה.
  3. לאחר הדיון כל קבוצה תשלים את הדיאגרמה בדף העבודה ותסכם את השוני והדמיון בין השירים. הקבוצות יוזמנו גם לשתף במעגל הכיתתי את המסקנות שלהם וליצור דיאגרמה כיתתית גדולה על לוח הכיתה.
  4. הסבירו שמטרת הסדנא של היום היא החיבור החזק של עבר והווה בזהות היהודית ובישראל בכלל. שאלו את התלמידים כיצד ניתן לראות רעיון זה בתהליך שעברנו עם שני השירים?

דיון בטקסטים (10-15 דקות):

  1. חלקו את הדף העבודה 'עבר והווה: טקסטים יהודים' ובקשו מתלמיד להקריא את ציטוטו של יצחק שמיר.
  • מדוע רעיון זה כל כך חשוב לעם היהודי?
  • איך הדבר מתבטא במדינת ישראל?
  • האם יש לתלמידים דוגמאות לדברים שעליהם לזכור מהעבר על מנת 'לצמוח ולהתכונן לעתיד'?
  1. כעת, קראו את השיר 'ליבי במזרח' מאת ר' יהודה הלוי.

הסבירו מעט על ר' יהודה הלוי: משורר ספרדי שחי מ1805-1141 בעיר טולדו בצפון ספרד. הוא הגיע לישראל לקראת סוף חייו כדי להגשים את חלומו, הכמיהה, להגיע לישראל ולעשות עלייה. (ניתן לקרוא עוד ולהרחיב ברשת).

  • איך שירו של הלוי מדבר על הכמיהה לישראל?
  • איזה רגש מתעורר ממילות השיר?
  • מדוע לא יכל ליהנות מהדברים שאכל?
  • אילו שבועות וקשרים הוא מדקלם ומה זה אומר?
  • מה הכוונה באזכורים על אדום ושלשלות ערב?
  • איך השורה האחרונה של השירה משקפת את הרגשתו של הלוי על החיבור העמוק בין העבר של העם היהודי להווה?
  1. דונו כיצד אנו כיהודים, זוכרים מנציחים ומכבדים את המצוקות והניצחונות של אבותינו; למה זה כל כך חשוב? זרקו אסוציאציות, דוגמאות, סערת מוחות של דרכים לביטויים אלו: חגים, מנהגים, סמלים. למה החיבור שלנו לעבר הוא דבר מרכזי בזהות היהודית, ובזהות היהודית המודרנית? בדומה לכך שאלו מדוע החיבור של היסטוריית ארץ ישראל לבין ישראל כיום? מה זה נותן לנו?

פעילות תמונות (15 דקות):

  1. חלקו את התלמידים ל6 קבוצות וכל קבוצה תקבל 2 צילומים מצילומיו של עוזרי.
  2. כל קבוצה תדון על הדרכים בהן הצילומים מקושרים לרעיון העבר וההווה. בשביל הבנה מוצלחת של מושא הצילומים, המקום והאנשים בתמונה, ניתן לתת לתלמידים גישה לאינטרנט למען חקר קל על הצילום.
  3. כל קבוצה תיצור תצוגה של שתי הצילומים תחת הכותרת "הווה ועבר" על בריסטולים; במצגת התלמידים ישוו וימצאו את הדמיון והשוני בין הצילומים, יציינו את שם הצלמים. ניתן לחבר בין הצילומים דרך רעיונות, אנשים, נושאים. המצגות יוצגו בכיתה. אפשרו דיון.

סיכום (5 דקות):

כיצד הצילומים מתחברים לאחד הטקסטים שהכרנו היום? (התקווה האמונה הציטוט של שמיר שירו של הלוי)

שיעורי בית:

כל תלמיד יבחר חפץ בבית שמתקשר להיסטוריה המשפחתית (תכשיט, יצירה, בגד). התלמיד יצלם סדרת תמונות של האובייקט עם בני המשפחה, מומלץ עם דורות שונים. דרך הצילום התלמיד יעביר את חשיבותו של האובייקט והקשר ההיסטורי שלו למשפחה, בעבר ובהווה. התלמיד יכתוב את 'סיפורו של האובייקט' – אצל מי עבר, למה עבר, מאין הגיע. ניתן לכתוב את הסיפור מנקודת המבט של החפץ. מוצגים אלו יישמרו להמשך הצגה בסדנאות עתידיות.

פעילות מורחבת:

  • קראו ונתחו את הגרסה המלאה של שירו של נפתלי הרץ אימבר 'תקוותנו'; מה השיר מלמד אותנו על נקודת הראייה של המשורר על ישראל ועל ציונות? כיצד מתבטא החיבור בין העבר להווה בשיר. צרו מצגת וירטואלית או מצג יצירתי שיראה את 9 הנקודות שמציג השיר. שלבו תמונות מרחבי החברה וארץ ישראל
  • ראיינו אדם מבוגר במשפחה על זיכרונותיו כילד בחגים – סוכות, פסח חנוכה. מצאו את השונה והדומה בין העבר להווה, אלו מסורות הייתם מעבירים לדורות הבאים? כתבו את הסיפור והוסיפו תמונות או איורים כדי להציג זאת בהמשך לכיתה.

 

צרו קשר:


תמר שורק

מייל: tamars@bh.org.il

טלפון 1: 03-7457901

טלפון 2: 050-7432268