שיעור 1 – בית ומולדת


משך הסדנא: 50 דקות

עזרים:

בריסטולים (בריסטול 1 לכל 3-5 תלמידים)

טושים

לוח כיתה

עותקים של 'ישראל דף עבודה א'1': "בית/מולדת: טקסטים יהודים" (עותק לתלמיד)

עותקים של 'ישראל דף עבודה ב'1': "בית או מולדת?: צילום" (עותק לתלמיד)

11 תמונות בנושא מאת ציון עוזרי:

חתיכות קטנות של נייר או פתקיות דביקות עליהן מתוארת התמונה.

נייר דבק ומדבקות

גישה למדפסות ומצלמות על מנת שיכינו את שיעורי הבית של הסדנא

הכנות מראש:

ציירו על כל בריסטול בית ועל הגג את המילה 'בית'. לאחר מכן צרו במרחב הכיתה גלריה: תלו את התמונות של עוזרי ברחבי הכיתה, בגובה עיני התלמידים. התלמידים יהלכו בין התמונות בגלריה הכיתתית, אז פנו את הכיתה בהתאם. תייגו כל תמונה במידע המתאים לה עם הפתקיות.

הרעיון הכללי – 'התמונה הגדולה':

למה אנו מתכוונים כאשר אנו מכנים את ישראל 'מולדת' של כל העם היהודי? בשיעור זה התלמידים יחקרו את מושג המדינה כבית, יחד עם הרעיון כי יהודי כל העולם – ומכל הדורות – יכולים למצוא בית בישראל.

מטרות:

בשיעור זה התלמידים:

  • יבחנו מה פירוש הביטויים 'בית' ו'ארץ' ואיך הרעיונות יחדיו מתחברים למושג 'מולדת'?
  • התלמידים ינתחו מספר טקסטים יהודים כדי להבין מה הטקסטים אומרים על ישראל כבית, ארץ ומולדת
  • התלמידים יכתבו מנקודת מבט פנימית של מושאי הצילום בתמונות, שהם יהודים מרקעים שונים החיים בישראל, בשילוב הנושא 'ישראל כמולדת' בכתיבה שלהם.
  • התלמידים יצרו פוסטרים כמיצג המתמקדים על הנושא של 'בית כמולדת' כאשר הם משתמשים בתמונות אישיות וקטעים קצרים ביקורתיים.

פעילות פתיחה (10 דקות):

חלקו את הכיתה לקבוצות קטנות של 3-5 תלמידים, תנו לכל קבוצה בריסטול שעליו מצויר בית עם המילה 'בית' על הגג. כל קבוצה תקבל טושים והוראה למלא את ה'בית' עם מילים וביטויים העולים להם בקונוטציה עם המילה 'בית'. עודדו את התלמידים להתחשב בהבדלים בין בית (כמבנה פיזי) לבין המילה בית (מושג המכיל יותר רגשות וחיבור אישי). אחרי חמש דקות בקש מכל קבוצה להציג את הבית שלה לכיתה. הבריסטולים יוצגו בכיתה לאחר השיעור למען התייחסות עתידית בהמשך היחידות הבאות.

לאחר מכן, ככיתה דונו אילו מילים וביטויים עולים להם במחשבה כאשר מעלים את המילים ארץ/מדינה. (האפשרויות יכולות לכלול מונחים גאוגרפיים, ממשלתיים, רעיונות ועוד)

רשמו את הרעיונות על לוח הכיתה, ובדקו מה מתחבר לדברים שהועלו בפעילות עם הבריסטולים.

כעת, בקשו מהתלמידים להשוות בין רשימות המילים ומה נבחר על מנת להגדיר מהי 'מולדת'? – ארץ שהיא גם בית?  כיצד לקרוא לישראל "מולדת" שונה מלכנות אותה "ארץ ישראל"? כיצד ארץ יכולה להיות בית?

דיון מתוך קריאה בטקסט: (15 דקות)

חלקו לתלמידים את דף העבודה 'בית/מולדת – טקסטים יהודים'. חלקו את התלמידים ל4 קבוצות (אם הקבוצה גדולה אפשר לחלק ל8 קבוצות) ותנו לכל קבוצה (או לכל 2 קבוצות אם זה 8 קבוצות) טקסט לקרוא ולהתדיין עליו. לאחר 8-10 דקות של דיון פנימי בקבוצות כל קבוצה צריכה להציג את הטקסט ולהגיב לו מול כל הכיתה. תנו לתלמידים האחרים זמן להגיב לקבוצה המציגה.

אחרי הדיון על ארבעת הטקסטים בקשו מהתלמידים לציין את השונה והדומה בין הטקסטים שהכרנו המציגים את ישראל כבית, ארץ ומולדת.

פעילות תמונה: (20 דקות)

ציינו מול התלמידים שלפני השיעור יצרנו גלריית תמונות במרחב הכיתתי של 11 תמונות מיוחדות שצולמו על ידי הצלם הישראלי ציון עוזרי. הסבירו לתלמידים שהתמונות מראות יהודים מרקעים שונים וארצות שונות שחיים כיום בישראל. תנו לתלמידים כמה דקות להסתובב בגלריה ולהתרשם מהנראה בהן, תוך בחינה של המצולמים והפרטים שהצלם עוזרי צילם (אם התלמידים לא מכירים את עוזרי זהו זמן טוב להציג להם אותו ואת עבודתו ברקע כללי).

בקשו מהתלמידים לחזור לתמונה אליה הם הכי התחברו או הכי מצאה חן בעיניהם ולרשום על דף העבודה 'ישראל דף עבודה ב'1': "בית או מולדת?: צילום" הערות על התמונה הנבחרת. אפשרות מומלצת היא להוריד את התמונות התלויות ולפרוש אותן על שולחנות על מנת שיהיה לתלמידים נוח יותר לבחון ולעבוד עמן.

הקצו לתלמידים כעשר דקות לשדרוג הרשמים שהם העלו מהתמונה האהובה עליהם לכתיבה של עדות בגוף ראשון של מושא הצילום, בהקשר לישראל כמולדת. התלמידים יורשו לפרט כמה שיותר פרטים על התמונה ולהפוך את הרשמים לשיר או סיפור קצר. ניתן לסיים את התרגיל כשיעורי בית ולשמור אותו להיצג עתידי ביחידות עתידיות בנושא.

סיכום (5 דקות)

שאלו את התלמידים, בהתחשב בטקסטים ובתמונות שהם נחשפו אליהם בשיעור, איזה חיבורים הם מוצאים בין טקסט מסוים לתמונה מסוימת?  למשל תלמיד יכול למצוא תמונה שמייצגת מצב של שלווה ושקט שמתוארים בטקסט 'הצעדה לקיסריה'. האם ישנו צילום שמתאר את 'כאב הלב של שתי מולדות' כפי שקראנו ב'פיין'?

מטלה להמשך עבודה בבית:

התלמידים יצלמו סדרה של 6 תמונות: 3 תמונות תחת הכותרת 'בית' ו3 תמונות תחת ביטוי 'מולדת'. התמונות יכולות להיות של אנשים, מקומות או חפצים. סדרת התמונות צריכה להיות מודפסת ומוצגת על נייר בריסטול המחולק לחצי, על חצי אחד כתוב 'בית' ועל השני 'מולדת'. התלמידים יתייגו כל תמונה והסבר של כמה משפטים על רגשותיהם לגבי התמונה. התלמידים ישתפו במפגשי ההמשך של היחידות את עבודותיהם.

אפשרות להרחבת הפעילות:

המילה 'מולדת' מתייחסת לארץ המוצא ממנה הגיע האדם. התלמידים יכולים לקיים ראיון עם ישראלים (או אנשים מארצות אחרות) ולשאול על דעתם וזיכרונות שיש להם על המולדת שלהם.

נתחו את מילות השיר 'התקווה', ההמנון הלאומי, שנכתב על ידי נפתלי הרץ אימבר בשנת 1878. כיצד מילות השיר מתקשרות לרעיון של ישראל כמולדת יהודית. התלמידים יכולים ללמוד על מתי נכתב ואומץ 'התקווה' כהמנון הלאומי וגם על ההיסטוריה מאחוריי המנגינה. נקודת פתיחה מעולה היא דרך המאמר באתר האינטרנט 'התקווה' MyJewishLearning.com .

 

צרו קשר:


תמר שורק

מייל: tamars@bh.org.il

טלפון 1: 03-7457901

טלפון 2: 050-7432268